Norskfaget

Vi har norsk for å kunne kommunisere med hverandre. Å kunne uttrykke seg er veldig viktig, og det kan man ikke gjøre hvis ikke man er stødig i språket. Det med alle språk er at man lærer noe hele tiden, som vanskelige ord og uttrykk og det kommer ikke til å forandre opp gjennom årene.

Norsk er et greit fag som kan til tider være både morsomt og kjedelig. Norsk historie er jeg ganske interessert i. Å se hvordan språket har utviklet seg opp gjennom årene, og hvem som har hjulpet til med å få norskspråket der det er i dag, er imponerende. Derimot å analysere og tolke dikt og finne budskap i tekster og lyrikk ser jeg ikke noe poeng i. Hvordan kommer det til nytte senere i livet?

Når det gjelder erfaring i faget, blir det litt spesielt. I motsetning til andre begynte jeg ikke på norsk skole før i 7.klasse. Men det betyr ikke at jeg ikke snakket norsk før det. Jeg snakker trøndersk med søsknene mine hjemme, siden jeg bodde i Trondheim i 8 år før jeg flytta til Bærum, og «vanlig» norsk på skolen. Samtidig snakker jeg Urdu, som er første språket mitt, med foreldrene mine. Så det blir ganske mange språk å forholde seg til og noen ganger går jeg i surr og snakker/skriver blandet. Men jeg skal bli bedre til å kontrollere og beherske faget bedre fremover.

Jeg gleder meg til å se hvordan norskfaget kommer til å bli fremover. Jeg er spent på hva vi kommer til å lære fremover, og ikke minst hvordan. Jeg tror nok noe av norsken kommer til å være en utfordring, men jeg skal nok klare å finne ut av det. Jeg håper på varierende lærermetoder sånn at undervisningen blir mer interessant og spennende. Det kan inneholde skuespill, gruppearbeid og selvstendig arbeid noen ganger. Jeg lærer bedre sånn enn og bare høre på læreren snakke i hver time. Da tror jeg de fleste ikke får med seg hva som blir sagt. Det går gjennom et øre og kommer ut det andre.

Blogging er noe jeg ikke har gjort før. Det virker ganske spennende og det kan være morsomt å se hvordan dette utvikler seg videre. Det er nytt og effektivt og jeg tror nok mange er positive for de varierende metodene vi bruker. Det at alle kan se og kommentere bloggen din er også veldig bra, for da kan du se hva andre mener om et emne og få høre synspunktene deres.

Bildet er redigert selv

2 kommentarer:

Priya Prasath sa...

"Å se hvordan språket har utviklet seg opp gjennom årene, og hvem som har hjulpet til med å få norskspråket der det er i dag, er imponerende"
Waay!

Haha, alle vet at det er vi utlendinger som har gjort et drastisk endring i språket da=P
Kebabnorsken ruler!

Nope, just kidding. Supert innlegg! Hvem skulle ha trodd at du klarte å reflektere?^^
Klem

Sana sa...

hahaha! Jeg er enig med at kebabnorsk er best ass <3 ;) hehe

Fornermer du meg nå? Jeg klarer ikke reflektere? :O tsk tsk..du burde vite bedre :P