Omarion - Ice Box

Jeg har valgt sangen ”Ice Box”, av Omarion og Timbaland, som ble gitt ut i 2006. Sangen er fra hans andre album, 21. Hvorfor jeg valgte akkurat denne sangen, er fordi den er veldig fengende og jeg liker stemmen til Omarion. Det er faktisk en av de få sangene jeg har aldri blitt lei av. 

Sangen formidler en dyster og trist stemning. Teksten handler om hovedpersonen, som er spilt av sangeren selv, som har en vanskelig tid med kjæresten sin. Forholdet holdes på å gjøres slutt, men han prøver så godt han kan for å få det til å fungere. 

”Girl, I really wanna work this out ’cause I’m tired of  fightin’

And I really hope you still want me the way I want you

I said I really wanna work this out, damn girl I'm tryin' 

It's no excuse, no excuse
But I got this”
         

Denne sangen kan assosieres til den gangen du hadde problemer med kjæresten din, der du prøvde virkelig å få det gående, men der det ikke endte godt likevel.

Refrenget forteller om hvordan hjertet hans er som en ”is boks”, altså at den er så kald at han ikke føler noen ting lenger. Det symboliserer  hjertesorg, og det er tydelig at han virkelig likte denne jenta og at han lider til slutt.

“I got this icebox where my heart used to be (but I got this)

I got this icebox where my heart used to be (said I got this)

I'm so cold, I'm so cold, I'm so cold, I'm so cold

I'm so cold, I'm so cold, I'm so cold”

Man trenger ikke å ha noen forkunnskaper for å høre på denne sangen, men som sagt, kan sikkert mange relatere til hva Omarion synger om. De fleste vet hvordan kjærlighetssorg føles som, og noen tar enten kort tid til å helbrede, mens andre kan ta lengre tid. 

Det første man legger merke til er at sangtittelen, ”Ice Box”, er et symbol på kjærlighetssorg. Jeg tror ikke folk er oppmerksomme på at det er flere gjentagelser i sangen. Hvis vi tar for oss refrenget som er skrevet over, ser vi at de to første setningene er like, og ordet ”I’m so cold”, dukker opp 7 ganger. Det er ikke noen spesielle rimmønstre i sangen, men jeg syns det er god flyt selv om.

 Sammenhengen mellom musikk og tekst, i min mening, kunne ikke ha vært bedre! Teksten er veldig følelsesladet, og musikken forsterker følelsene som blir sunget. Det er en slags ”dunkelyd” i musikken, og jeg antar at det forestiller hjerteslagene hos en person. Alt i alt er denne sangen veldig fin, så det er bare å høre!

Sangteksten er hentet fra her

Bildene er hentet fra her

Ingen kommentarer: